צוות שמיכי

צוות שמיכי

צוות שמיכי כאן עבורך, בשביל להבין טוב יותר את מה שעובר עליך ומה שאפשר בשביל להקל עלייך ועל המסע שלך.

האם מותר דגים לא כשרים לאישה הרה

 דבר ידוע הוא שנשים בהיריון מושפעות מההורמונים המתפרצים בהיריון: לפעמים הן תרצינה לעשות או להימנע מדברים מסוימים, לפעמים מצב רוחן יושפע מההורמונים, ולפעמים הן תרצינה לאכול מאכלים שבשגרה הן היו נמנעות מהן.

ההלכה מתחשבת במצבן של נשים בהיריון במקרים מסוימים. כך, למשל, תיתכן אפשרות שאישה בהיריון תימנע מצומות מסוימים בנסיבות רפואיות מורכבות- אפילו בצום יום כיפור. ומה לגבי מאכלים לא כשרים? האם אישה בהיריון שמתעורר בה חשק לאכול דג
לא כשר, רשאית לעשות כן?

ההבדל בין דגים כשרים לדגים לא כשרים

קודם כל, יש להבחין בין דגים כשרים לדגים שאינם כשרים, כדי להבין לגבי מה מתעוררת השאלה, האם מותר לאישה לאכול את הדג. 

 

 

ככלל, בתורה דג כשר הוא דג שיש לו סנפיר וקשקשים; כאשר אם יש לדג קשקשים, ככל הנראה יש לו גם סנפיר. הקשקשים המותרים הם כאלו שיורדים מהעור- לא כאלו שהם ממש חלק ממנו.

דגים נמכרים היום בשני אופנים: דגים שארוזים במארז; דגים טריים, שלמים או חלקים מהם, שנמכרים במקומות שונים. דגים ארוזים הם המקרה הפשוט יותר, ויש לשים לב שקיימות כל חותמות הכשרות הנדרשות. במקרה של הקפדות על תולעים מסוימות, יש לבחון את סימון הכשרות הרלוונטי. בנוגע לדגים שאינם ארוזים, חשוב מאוד לבדוק שישנה מחלקת פיקוח כשרות טובה ואיכותית שמוודאת את כשרות הדגים בדוכן, במסעדה או בסופר.

דגים שאינם עומדים בתנאים לעיל- אין להם סנפיר וקשקשת או, לחלופין, אין להם את חותמות הכשרות הרלוונטיות- אסורים באכילה.

האם מותר לאישה בהיריון לאכול דגים?

בשלב השני, נשאל: האם בכלל מותר לאישה בהיריון לאכול דגים?

יש להבדיל בין דגים שנאפו או בושלו כראוי, לבין דגים נאים. דגים שנאפו או בושלו כראוי, מותרים לאישה בהיריון באכילה. לעומת זאת, דגים נאים אסורים באכילה. אכילת דגים נאים יכולה להביא למחלות שעלולות להיות מסוכנות מאוד בהיריון- ובמיוחד לעובר.

כך, בין אם מדובר על דגים כשרים ובין אם מדובר על דגים כשרים, יש להקפיד על בישול ראוי של הדג.

דגים לא כשרים לאישה בהיריון

ע"פ ההלכה, אם יש לאישה חשק עז לאכול מאכל לא כשר, יש לנקוט במספר צעדים: ראשית, יש ללחוש לה שמדובר במאכל לא כשר. יתכן שכשמישהו יזכיר לה שמדובר במאכל לא כשר, תתעשת ותפסיק לרצות אותו. אם לא השתכנעה, יש לתת לה לטעום מעט מהמיץ של התבשיל הלא כשר. אם הסתפקה בכך וחשקה עבר, מה טוב; אך אם עדיין יש לה חשק עז, יש לתת לה המעט מהמאכל הלא כשר עד שתירגע.

כך גם בנוגע לדגים לא-כשרים: לכתחילה, להריונית אסור לאכול דג לא כשר. אך אם מתעורר באישה חשק עז לאכול דג לא כשר, יש להזכיר לה את האיסור ורק אם לא תירגע, יש לתת לה טיפין טיפין עד שתירגע. למידע נוסף על כשרות לחצו כאן.

רוצה שדולה מקצועית, תעזור לך להתכונן ליום הגדול?

שתפי באהבה :)

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אפליקציה למעקב הריון

רוצה לעקוב אחר ההתפחות של התינוק שלך בבטן? בקישורים למטה, תוכלי לעקוב אחר ההריון שלך בצורה מסודרת וקרובה אליך, ישירות לנייד. 

להורדה באייפון
להורדה באנדרואיד

(*חשוב לדעת: האפליקציה לא שלנו בשום מקרה, רק המלצה)