צוות שמיכי

צוות שמיכי

צוות שמיכי כאן עבורך, בשביל להבין טוב יותר את מה שעובר עליך ומה שאפשר בשביל להקל עלייך ועל המסע שלך.

ילדים מעשנים: איך מתמודדים עם זה?

העישון מזיק לבריאות, פוגע באיכות החיים ועלול לגרום למחלות קשות. כאשר ילדים מעשנים האפקט עלול להיות הרסני אפילו יותר. מה הן דרכי ההתמודדות עם הנושא?

את הפרסומות שמספרות עד כמה העישון מזיק לבריאות כל אחד מכיר היטב. למרות זאת, מיליוני אנשים בישראל ובעולם בוחרים מידי יום מחדש לאמץ את התחביב ההרסני – עישון. בין אם מדובר בסיגריות, סיגריות אלקטרוניות או עישון סמים, נדמה שהגמילה מעישון מורכבת מאוד ולא פעם הלחץ החברתי הוא זה שמכניס אנשים נוספים למעגל המעשנים.

כאשר ילדים מעשנים הדבר בא לידי ביטוי באופן מובהק. לרוב ילדים מעשנים בראש ובראשונה כדי להרשים את חבריהם. חלק מהם ראו בבית את הוריהם או את האחים הגדולים מעשנים ובוחרים לאמץ את ההרגל הלקוי ואילו אחרים פשוט רוצים לאמץ לעצמם תדמית קשוחה אל מול יתר הילדים ומתחילים לעשן.

בפני ההורים או המחנכים ניצבת שאלה – מה עושים כאשר ילדים מעשנים? האם לאפשר להם להתמכר ולקוות שבהמשך הם ישכילו לזנוח את התחביב ההרסני? או שמא לצאת באופן ישיר וברור נגד ההרגל המתגבש ובכך להסתכן שהם "יעשו דווקא" וימשיכו לעשן, והעניין יהפוך לסוגיה עקרונית שמסמלת מעין מרד נעורים?

האמת היא שאין תשובה אחת נכונה, אבל כמו בהרבה תחומים אחרים גם כאן הכל שאלה של מינון והתאמה לילד שמולו מתנהלים. הנה כמה דרכים להתמודד עם ילדים מעשנים:

  • הסברה – ילדים מעשנים הם לא גזירת גורל. אם מדובר בילד בוגר, קשוב, מבין, כזה שמבקש לשמור על בריאות תקינה בחייו הבוגרים, יכול מאוד להיות ששיחה בוגרת, בגובה העיניים, תגרום לו להבין שההרגל החדש שאימץ לעצמו עלול לפגוע בו פגיעה אנושה.
  • חשיפה לסיפורים אישיים – אם אדם קרוב במשפחה חלה או הלך לעולמו כתוצאה מנזקי העישון, כדאי להסב את תשומת לבו של הילד לכך. אולי הוא לא יחדול מההרגל, אולם יבין הלכה למעשה את ההלשכות החמורות שעלולות לנבוע ממנו.
  • סנקציות כלכליות – ילדים מעשנים זקוקים לכסף כדי לרכוש את הסיגריות. כהורים, יש אפשרות להטיל עליהם סנקציה כלכלית ולא לתת להם כסף לצורך רכישת הסיגריות. חשוב לשים לב שסקציה מעין זו עלולה להוביל לתגובת אנטי מצד הילדים, אשר יחפשו דרכים חלופיות להשיג את הכסף, ואלו לא בהכרח תהיינה בתחומי החוק.
  • סנקציות חברתיות – אם אתם מזהים ילדים מעשנים כדי להרשים ילדים אחרים או כתוצאה מחיקוי של כללי התנהגות הנהוגים בקבוצת חברים מסוימת, ניתן לפעול כדי לשנות את מעגל החברים. בין אם על ידי הרשמה לחוגים שונים, פניה לגורמים המקצועיים בבתי הספר ושיחות נוקבות עם הילד, מאוד יכול להיות שסביבה חלופית ובריאה יותר תאפשר לו להבין עד כמה ההרגל שאימץ לעצמו עלול לפגוע בו בהמשך.

רוצה שדולה מקצועית, תעזור לך להתכונן ליום הגדול?

שתפי באהבה :)

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אפליקציה למעקב הריון

רוצה לעקוב אחר ההתפחות של התינוק שלך בבטן? בקישורים למטה, תוכלי לעקוב אחר ההריון שלך בצורה מסודרת וקרובה אליך, ישירות לנייד. 

להורדה באייפון
להורדה באנדרואיד

(*חשוב לדעת: האפליקציה לא שלנו בשום מקרה, רק המלצה)